Dodenherdenking 4 mei 2026

Op 4 mei was onze vereniging, samen met vele veteranen, aanwezig bij de Dodenherdenking in Gemert-Bakel. Tijdens deze herdenking stonden we stil bij alle slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, maar ook bij alle militairen die destijds én daarna zijn gesneuveld tijdens de ruim 300 missies waarin Nederland een rol heeft gespeeld voor vrijheid en democratie.

Na een indrukwekkende dienst in de Sint-Jans-Onthoofdingskerk volgde een stille tocht naar het Ridderplein. Daar werden we opgewacht door Irene, die voor het eerst de rol van ceremoniemeester op zich nam. Onder begeleiding van voormalig ceremoniemeester Peter Kamphuis was zij goed voorbereid. Irene, je hebt het uitstekend gedaan.

Om 19:58 uur werd door de hoornblazer van fanfare St. Lucia uit De Mortel het signaal Taptoe geblazen, gevolgd door de acht klokslagen van de kerk. Het is velen ongetwijfeld opgevallen dat er geen twee minuten stilte is gehouden. Dit was, bewust of onbewust, mede het gevolg van een stevige plensbui die ons overviel, en hield ook verband met de kwetsbaarheid van de muziekinstrumenten van de fanfare en de doedelzakspeler.

Er was vooraf contact geweest met de Pipes & Drums Gemert, maar het was niet bekend wie er aanwezig zou zijn. Tot mijn verrassing bleek dit mijn eigen zoon, René Schriks, te zijn. Onder deze lastige weersomstandigheden heeft hij het uitstekend gedaan.

Na het Wilhelmus sprak burgemeester Van Veen de aanwezigen toe. Aansluitend werden kransen en bloemstukken bij het monument gelegd. Nadat Irene aankondigde dat we het einde van de ceremonie naderden, kreeg iedereen de gelegenheid om, onder begeleiding van de piper, een bloem neer te leggen.

Na afloop stond er in het gemeentehuis voor iedereen koffie, thee en fris klaar.

Tot slot wil ik iedereen bedanken die aanwezig was bij deze herdenking op 4 mei.

Met vriendelijke groet,
Theo Schriks
Voorzitter