Veteranenplatform

Aanstaande vrijdag 7 juni 2024 gaan John en Theo naar onze eerste vergadering van het Veteranenplatform te Doorn. We gaan ons voorstellen en voortaan mee beslissen hoe het platform aan haar werk gaat. Onderstaande stukje staat nu op de site van het Veteranenplatform.

Vereniging Militaire Veteranen Gemert- Bakel

De oprichting was op 23 maart 1993. Men had toen een doel om vrijblijvend activiteiten te organiseren.  Ook bezit de vereniging twee vaandels. Het eerste vaandel werd gemaakt bij de Zusters in Berkel-Enschot. In 1994 werd het zelf ontworpen vaandel  in een officiële bijeenkomst op het gemeentehuis door toenmalige burgemeester Jan van Maasakkers onthuld. Op het oude vaandel stond de tekst: Oud militairen van Ned. Indië en Nieuwe Guinea 1945 – 1962. Na de fusie van Gemert met Bakel werden ook de namen van oud-militairen uit Bakel vermeld. Er is inmiddels een nieuw vaandel gekomen dat voor alle veteranen is gemaakt. In november 2023 zijn wij als vereniging met beperkte bevoegdheid over gegaan naar vereniging met volledige bevoegdheid. Op dit moment zijn we een vereniging geworden met gemiddeld 70 leden, variërend van 27 jaar tot 96 jaar oud. In onze gemeente wonen er 300 veteranen en/of nog dienende militairen die ook veteraan zijn geworden na uitzending van een van de huidige missies. De vereniging heeft tot doel:  Het stimuleren van de samenhorigheid van de uitgezonden militairen. Door het organiseren van een zevental activiteiten, o.a. jaarlijkse Sunset March Nijmegen, het jaarlijkse uitstapje, de dodenherdenking, activiteitenmiddag voor het hele gezin, Militaire Taptoe,  de Gemert-Bakelse veteranendag en een najaars activiteit, probeert de vereniging de samenhorigheid te bevorderen. Tijdens deze activiteiten kunnen de leden, de oude of jonge veteranen met eventuele partner, gezellig hun verhalen met elkaar delen. Elke laatste donderdag van de maand organiseren we een lokale veteranen café waar iedereen welkom is, lid of geen lid.

Theo Schriks